Dzisiaj pokażę jak narysować piłkę do golfa w Adobe Illustrator.
Zaczynajmy!
Click here for English version
Nowy dokument
Zacznijmy od otwarcia programu Adobe Illustrator i stworzenia nowego dokumentu. Wybierz z menu File > New. Stwórz nowy dokument RGB o długości 1000 pt i szerokości 1000 pt.Tekstura z sześciokątów
Krok 1
W tym kroku stworzymy teksturę naszej piłki. Wybierz Polygon Tool, narzędzie to znajdziesz w panelu po lewej stronie zaraz pod narzędziem Rectangle Tool. Kliknij raz na środku ekranu, powinno wyskoczyć okienko. Wybierz radius 10 pt i 6 sides, kliknij OK. Wypełnij sześciokąt liniowym od ciemnego szarego (R=88 G=89 B=91) na górze do jaśniejszego szarego (R=230 G=231 B=232) na dole. Ustaw Radius na -65 °. Upewnij się że obiekt nie ma obrysu.Krok 2
Mając zaznaczony sześciokąt kliknij raz prawym przyciskiem myszki.W wyskakującym okienku wybierz Transform > Move. Ustaw pozycję horizontal na 17 pt i vertical na 10 pt i kliknij Copy.Krok 3
Zaznacz obydwa wielokąty i zgrupuj je naciskając na klawiaturze CTRL+G. Wybierz z menu Effect > Distort & Transform > Transform. Ustaw move vertical na 20 pt, wybierz 40 kopii i kliknij OK.Krok 4
Upewnij się że obydwa sześciokąty są zaznaczone i po raz kolejny wybierz z menu Effect > Distort & Transform > Transform. W wyskakującym okienku kliknij Apply new effect. Tym razem ustaw move vertical na 34 pt, zrób 20 kopii i kliknij OK. Właśnie stworzyłeś teksturę piłki golfowej :)Krok 5
W ostatnim kroku musimy rozwinąć nasz obiekt korzystając z narzędzia Expand. Dzięki niemu podzielimy naszą teksturę na wiele pojedyńczych elementów składowych, z którymi łatwiej się będzie pracować. Kliknij więc Object > Expand Appearance.Tworzenie piłki
Krok 1
W tym kroku użyjemy jednego z efektów Warp: FishEye. Zaznacz więc grupę sześciokątów i wybierz z menu Effect > Warp > Fisheye. Przesuń suwak Bend na 100% i kliknij OK.Zrób to samo jeszcze raz. Wybierz Effect > Fisheye (Illustrator zapamiętał Twój ostatni wybór), sprawdź czy wszystkie parametry są poprawne i kliknij OK. Gdy użyjesz drugi raz tego samego efektu wyskoczy okienko, w którym należy wybrać Apply new effect.
Zanim ostatecznie stworzymy piłkę musimy rozwinąć nasz obiekt. Zaznacz więc wszystko i wybierz z menu Object > Expand Appearance.
Krok 2
Teraz możemy stworzyć piłkę. W tym celu skorzystamy z narzędzia Elipse. Znajdziesz je po lewej stronie w panelu narzędzi (w tym samym miejscu gdzie Polygon Tool). Narysuj koło 730 pt x730 pt na środku naszej tekstury.Zaznacz teksturę oraz koło i kliknij prawym przyciskiem myszy. W wyskakującym okienku wybierz Make Clipping Mask. Mamy już całkiem niezłą piłkę do golfa:)
Krok 3
Chcemy żeby nasza piłka wyglądała bardziej realistycznie więc narysuj kolejne koło730 pt x 730 pt i umieśc je dokładnie nad piłką. Wypełnij je gradientem liniowym od jasnego szarego (R=230 G=231 B=232) na górze do ciemniejszego szarego (R=88 G=89 B=91) na dole. Ustaw Radius na -65 °.Przesuńmy nasze nowe koło pod spód. Zaznacz więc koło i kliknij prawym przyciskiem myszy. W okienku, które się pojawiło wybierz Arrange > Send to Back.
Stwórz kolejne koło 730 pt x 730 pt i umieść je nad poprzednimi. Tym razem wypełnij je gradientem radialnym od białego (R=255 G=255 B=255) na górze do ciemnego szarego (R=88 G=89 B=91) na dole. Zacznij gradient od miejsca zaznaczonego na rysunku poniżej. Radius -45 °. W okienku transparency (Jeśli go nie widzisz włącz je w Menu > Window > Transparency) wybierz Screen i ustaw Opacity na 90%.
Zaznacz i skopiuj koło, które właśnie stworzyłeś (CTRL+C, CTRL+F). W okeinku Transparency zmień Screen na Soft light i ustaw opacity na 100%. Gratuluję właśnie stworzyłeś piłkę golfową.
Tło i cień
Krok 1
Narysuj dwie elipsy na spodzie piłki. Pierwsza powinna mieć wymiary 615 pt szerokości i 115 pt wysokości, wypełnij ją kolorem jasno szarym (R=188 G=190 B=192). Druga elipsa powinna być znacznie mniejsza i mieć 170 pt x 70 pt. Tą zaś wypełnij ciemnym szarym (R=128 G=130 B=133).Zaznacz większą elipsę i w okienku Transparency zmień opacity na 0%. Powinno stać się niewidzialne.
Ustawimy teraz opcję Blend. Wybierz z menu Object > Blend > Blend Options. Upewnij się że spacing jest ustawiony jako Smooth Color i Orientation jest Align to page (ten pierwszy płotek). Jeśli wszystko jest w porządku naciśnij OK. Zaznacz teraz obydwie elipsy (niewidzialną i szarą) i wybierz z menu Object > Blend > Make. Cień wygląda całkiem ładnie.
Ostatnią czynnością w tym kroku jest przesunięcie cienia na spód. Zaznacz go więc i kliknij prawym przyciskiem myszy. Wybierz Arrange > Send to Back. Efekt widzimy poniżej.